Kjekt å vite om vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler er såkalte mikronæringsstoffer. Det betyr at vi trenger dem i små mengder, men de er likevel livsviktige for oss.

Dersom kosten er fattig på et vitamin eller mineral så kan vi bli syke og får mangelsykdommer. Du som har PKU får ikke alle de vitaminene og mineralene  du trenger via maten. Men dette får du fra en proteinerstatning som også gir deg det du trenger av aminosyrer.

Vitaminer deles inn i fettløselige og vannløselige vitaminer. De fettløselige kan lagres i kroppen og kan derfor tilføres sjeldnere enn de vannløselige vitaminene som ikke kan lagres i kroppen på samme måte.

Fettløselige vitaminer: A, D, E, K

Vannløselige vitaminer: C og ulike B-vitaminer

Kort om de forskjellige vitaminene:

Vitamin A har flere viktige oppgaver i kroppen. For at vi kan kunne se i mørket må vi ha vitamin A i øyet. Vitamin A er også nødvendig for regulering av genene våre og kontrollerer hvordan arvestoffet vårt brukes til å produsere viktige proteiner. Vitaminet er derfor viktig for vekst, celleutvikling, fosterutvikling og immunforsvaret vårt. Vitamin A-mangel er ikke et problem her til lands, men i fattige områder av verden er denne mangelsykdommen en viktig årsak til blindhet og redusert syn blant barn under fem år. Mangel kan også gi ekstremt tørr hud og dårligere immunforsvar med økt risiko for infeksjoner.

Vitamin B er en stor gruppe av 8 forskjellige vitaminer som alle har ulike oppgaver. Flere av dem sørger for at forbrenningen vår fungerer. Selv om de ikke gir energi i seg selv, så sørger de for at vi kan utnytte energien fra maten. B-vitaminene inngår i viktige enzymer i stoffskiftet.

Folat og vitamin B12 sørger for at de røde blodcellene våre er friske og normale. Dersom kosten inneholder for lite av disse to vitaminene kan man få blodmangel (anemi). Folat er også nødvendig for normal fosterutvikling.

Vitamin B12 er viktig for nervene våre og normal overføring av nerveimpulsene.

Vitamin C (askorbinsyre) er en viktig antioksidant. Dette vitaminet bidrar til oppbygging og vedlikehold av bindevevet i kroppen og øker opptaket av ikke-hem jern i tarmen. Et vanlig, variert kosthold med mye frukt, grønnsaker og poteter vil som regel dekke behovet.

Vitamin D er et vitamin om vinteren, da må vi få det via mat eller tilskudd. Men på sommeren klarer vi å lage vitamin D i huden vår under påvirkning av sollys. Vitamin sikrer at det blir tatt opp nok kalsium i tarmen.

Vitamin E er en antioksidant som sørger for at fettet i kroppen ikke ”harskner” (oksiderer). Alle kroppens celler har en cellevegg, en såkalt cellemembran. Denne membranen består av flerumettede fettsyrer. For at cellene skal holde seg hele, friske og myke så må fettsyrene være uskadde. Vitamin E sitter i cellemembranen sammen med fettsyrene og beskytter dem. Mat med umettede fettsyrer, for eksempel planteoljer, tran, nøtter og fet fisk også er en god kilde til vitamin E.

Vitamin K sørger for at blodet vårt kan koagulere dersom vi får et sår og det sørger for at skjelettet vårt er sterkt. Vitamin K er nødvendig at kroppen kan lage proteiner som kan binde kalsium. De som ikke får i seg nok vitamin K har et sprøere skjelett og lettere brekker bein. De beste kildene til vitamin K er grønne bladgrønnsaker og lever.

Mineraler og sporstoffer er livsviktige, uorganiske stoffer. Mineraler er makromineraler vi trenger i større mengder – mellom 100 mg til 1 gram daglig. Sporstoffer er mikromineraler som vi trenger bare noen få mikrogram av til noen få milligram (mg) av per dag.

  • Mineraler: kalsium, fosfor, kalium, natrium, magnesium, klor og svovel
  • Sporstoffer: jern, sink, selen, mangan, jod, molybden, kobolt, kopper, fluor, krom, kisel og nikkel

 

Skriv ut

Du kan også lese om;

Se også